4 tips voor gezondere collega’s

Met deze 4 tips gaan jouw collega's gezonder leven

Een medewerker die vanwege ziekte een paar dagen thuis moet blijven, dat kom je in iedere organisatie tegen. Toch hebben organisaties er baat bij dat dit niet te vaak gebeurt. Alleen al vanwege de hoge kosten van ziekteverzuim.

Meer en meer organisaties zijn zich dan ook bewust van het belang van gezonde en fitte medewerkers. Die melden zich niet alleen minder vaak ziek, ze zijn ook productiever én presteren beter. Met die wetenschap staan leidinggevenden voor een lastig dilemma. Want wat zeg je tegen die collega die veel ziek is en ondertussen een pakje sigaretten per dag rookt? Of tegen een medewerker die nooit sport maar  wel klaagt over vermoeidheid? Je als werkgever bemoeien met de levensstijl van je personeel is immers toch een beetje taboe. Vier tips om dit op een meer subtiele manier aan te pakken.

1. Geef het goede voorbeeld

Wil je dat je personeel fit is en gezond eet? Kijk dan eerst kritisch naar wat je zelf doet. Het gezegde luidt niet voor niets: Goed voorbeeld doet volgen. ‘Mensen hebben over het algemeen de neiging elkaar na te doen en als leidinggevende heb je een voorbeeldfunctie,’ zegt Michel Boerdam. Hij is coach bij New Work en helpt mensen bij het realiseren van een gezonde levensstijl. Op het werk de trap pakken in plaats van de lift is niet genoeg. Boerdam: ‘Draag ook uit dat je buiten kantoortijden met je gezondheid bezig bent. Ga op een sport er vertel hier over op het werk.’

2. Zorg voor een gezonde bedrijfslunch

Een broodje kaas smeren is zo gedaan, een lekkere salade maken kost wat meer tijd. De reden dat mensen niet altijd even gezond lunchen is dan ook vaak gemakzucht. ‘Maak het je medewerkers makkelijk en zorg dat het eten in de bedrijfskantine gezond is,’ zegt Boerdam. Belangrijk is wel dat je ze vervolgens ook de tijd geeft om achter hun computer vandaan te komen en rustig te eten. Als je achter je computer luncht, eet je over het algemeen snel en gejaagd. Dikke kans dat je dan na een paar uurtjes weer gaat eten en snacken. Hoe langzamer en hoe geconcentreerder je eet, hoe langer je verzadigd bent.

3. Bied medewerkers de tijd om te sporten

Het zal op menig lijstje van goede voornemens staan: meer sporten. Toch komt hier in de praktijk vaak weinig van terecht. Want zie tussen de kinderen van school halen of de boodschappen doen en koken maar eens een uurtje vrij te maken voor de gym. Net als in het geval van de lunch geldt ook hier dat je het zo makkelijk mogelijk moet maken. ‘Geef een abonnement of korting op de sportschool cadeau en plan ruimte in zodat medewerkers  er ook gebruik van kunnen maken,’ aldus Boerdam. ‘Laat iedereen bijvoorbeeld twee keer per week een uurtje eerder naar huis gaan om te sporten.’ Belangrijk is wel dat je die sportuurtjes ook in extreem drukke tijden in stand houdt. Door regelmatig te sporten zijn mensen over het algemeen alerter en productiever. Die verloren tijd betaalt zich zo gemakkelijk terug.

4. Ga juist wel het gesprek aan

Een collega aanspreken op ongezonde gewoontes is niet leuk. Maar als iemand consequent ongezond eet, veel te veel drinkt of nauwelijks slaapt, is het beter om hier wél het gesprek over aan te gaan. Boerdam: ‘Als mensen niet gezond leven, is dat vaak een teken dat het niet goed met ze gaat.’ Enige tact hierbij is wel handig. ‘Zeg dus niet: ‘‘Je bent te dik’’, maar geef aan dat je je zorgen maakt. Vraag ook wat iemand nodig heeft om gezonder te leven en hoe je hierbij kunt helpen.’

Bron: dit artikel verscheen op www.mt.nl