De drie pijlers voor een gezonde levensstijl

De drie pijlers voor een gezonde levensstijl

Bewust leven. De bladen staan er vol van. Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? Worstel jij ook met deze vraag? We willen natuurlijk allemaal een lang, gelukkig én gezond leven leiden. En gelukkig heb je hier zelf behoorlijk wat invloed op. We hebben de drie belangrijkste pijlers voor je op een rij gezet inclusief praktische tips, waar je vandaag al mee aan de slag kunt!

Weet wat je eet

Bewust keuzes maken in je voeding draagt bij aan het voorkomen van gezondheidsproblemen. Een slecht eetpatroon kan leiden tot obesitas, diabetes, vermoeidheid en ook hart- en vaatziekten. Daarom is het belangrijk dat je stilstaat bij wat je eet. Maar wat is nou gezond en wat niet? Vers, niet al te vet en alles met mate is een goed uitgangspunt. Op de website van het Voedingscentrum vind je allerlei informatie over gezonde voeding en ook leuke recepten om een gevarieerd weekmenu samen te stellen. En wil je persoonlijk advies, afgestemd op jouw wensen en behoeften? Maak dan eens een afspraak bij een voedingsdeskundige. Want ook als je gezond eet, kan je lichaam signalen afgeven, die je niet mag negeren. 'Valt' bepaalde gezonde voeding niet goed? Handel ernaar. Jij kent je lichaam tenslotte het best.

Bewegen, bewegen en nog eens bewegen

Je weet natuurlijk dat bewegen gezond is. Het is goed tegen hart- en vaatziekten en een hoog cholesterol, en zelfs het risico op een hartinfarct verklein je ermee. Daarnaast houd je ook nog eens je gewrichten soepel en je spieren sterk, waardoor je minder kans hebt op rugklachten en andere vervelende blessures. Welke sport goed voor je is, hangt af van verschillende factoren. Afhankelijk van je fysieke gesteldheid, doelen en behoeften zijn er legio mogelijkheden om lekker te bewegen. Bij een sportschool of personal trainer kun je een trainingsschema op maat laten maken, zodat je zeker weet dat je op een verantwoorde manier traint. En kies vooral iets wat je leuk vindt of zoek een sportmaatje, om jouw motivatie op peil te houden.

Houd je niet van sporten? Dat kan! Zorg dan in ieder geval voor een actieve levensstijl. Pak de fiets, wandel veel, neem de trap, en pak in de supermarkt een boodschappenmandje in plaats van een karretje. En ga je wel met de auto, zet 'm dan net wat verder weg van de ingang. Elke stap telt!

Heb jij een kantoorbaan? Loop regelmatig een rondje, wissel zittend werken af met staan (er zijn tegenwoordig handige bureaus die je in een handomdraai in hoogte verstelt), haal tussen de middag een frisse neus en zorg voor gezonde tussendoortjes. Niet alleen gezond, maar ook goed voor je concentratie en productiviteit.

Stress

Misschien sta je er niet altijd bij stil, maar stress is een grote boosdoener als het gaat om het veroorzaken van gezondheidsklachten. Een bepaalde mate van stress is prima, maar zodra het te veel wordt zal je lijf in opstand komen. Als je lange tijd stress ervaart, dan kunnen klachten als hoofdpijn, slapeloosheid, hoge bloeddruk en zelfs gewichtstoename de kop opsteken. Heb jij meer spanning dan je lief is en wil je hier iets aan doen? Bekijk dan eens deze tips van thuisarts.nl.

Start met een nulmeting

Als je aandacht hebt voor deze ingrediënten voor een gezondere en bewuste lifestyle, dan ben je goed op weg. Een gezonde basis in het dagelijks leven is immers het allerbelangrijkste! Preventief onderzoek kan je hier perfect bij ondersteunen. Het geeft je inzicht in je fysieke gesteldheid en wil je jouw leefstijl veranderen, dan heb je met de uitslag van jouw eerste bodyscan een mooie nulmeting. Wil je hier meer over weten? Lees er hier alles over!