Je huid beschermen tegen de lentezon: 4 tips

Je huid beschermen tegen de lentezon: 4 tips

Nu de zon zich laat zien, wil je er natuurlijk optimaal van genieten. Groot gelijk! Daarom geven wij je vier tips om je huid te beschermen. Zo voorkom je huidveroudering en verbranding, terwijl je zorgeloos van de zon geniet - nu en straks in de zomer!

1. Laat je huid wennen

De lentezon begint meestal mild; ideaal om je huid te laten wennen aan de zon. Ben je van plan lang de zon in te gaan, doe dit dan bij voorkeur niét tussen 12:00 en 16:00 uur. Met name naar het einde van de lente toe kan de zon heel wat krachtiger schijnen. Als je tijdens de eerste zonnestralen je huid goed beschermt, verbrand je minder snel als je later langer gaat zonnen. Je huid maakt namelijk onder invloed van de zon melanine aan, wat een natuurlijk beschermingsmechanisme is. Melanine is het pigment dat huid, haar en ogen hun kleur geeft. Als je dus bruin wordt, beschermt de huid zichzelf als het ware. Handig hè?

Je huid beschermen, ook al heb je al een kleurtje

Ook als je al gebruind bent, is het raadzaam je huid te beschermen tegen de schadelijke stralingen. Misschien verbrand je wel niet (meer), maar de stralingen veroorzaken toch schade als je je huid niet voldoende beschermt. Zonnestralen verouderen je huid en zorgen voor rimpels. Mooi ouder worden heb je echt wel invloed op. ;)

2. Eerst verbranden, dan sneller bruin worden? Niet doen!

Een veelgehoorde misvatting is om eerst (onbeschermd) je huid te laten verbranden, waarna je lekker snel bruin kan worden. Een verbrande huid is niets anders dan een beschadigde huid die weer moet herstellen. Als je dit dus opzettelijk doet, ben je je eigen huid letterlijk aan het beschadigen. Bovendien: hoe vaker je in je jonge jaren verbrandt, hoe groter de kans op huidaandoeningen op latere leeftijd.

3. Smeer je niet alléén tijdens het zonnen in

Ga je lekker fietsen, wandelen of hardlopen? Vergeet je ook dan niet je in te smeren met een geschikte zonnebrandcrème. Sommige huidtypes kunnen al binnen een half uur huidschade oplopen in de zon. De hoogte van de zonnebrandfactor die je nodig hebt hangt af van je huidtype en van de kracht van de zon. In het voorjaar is deze weliswaar minder, maar dan ben je nog niet aan de zon gewend. Op de website van KWF lees je welke factor bij je huidtype past. De RIVM meet daarnaast de dagelijkse zonkracht in Nederland.

4. Raadpleeg een arts en controleer je huid

Krijg je zelf - of jouw kind - snel uitslag of jeuk na blootstelling aan de zon? Verbrand je extreem snel? Dan raden we je aan een arts te raadplegen, zeker bij twijfel en bij plekjes op je huid die je niet vertrouwt. Vooral mensen die er snel bij zijn, hebben een goede kans op herstel van huidziektes. Om tijdig in te grijpen, is het belangrijk dat je de vlekken op je huid regelmatig controleert. Een preventieve huidcontrole door een huidarts (dermatoloog) van Prescan is ook een optie. Tijdens zo’n huidonderzoek controleert de arts de huid van top tot teen op de aanwezigheid van huidveroudering, voorstadia van huidkanker, een melanoom en andere vormen van huidkanker. 

Verantwoord van de zon genieten in een notendop

Kortom: geniet, maar geniet bewust! Het vermijden van veel en intensief zonlicht is verstandig, zeker in de middag. Laat je huid in het voorjaar langzaam wennen aan de zon en voorkom dat je huid verbrandt. Smeer je in met een zonnebrandcrème die bij jouw huidtype en de zonkracht past, niet alleen tijdens het zonnen. Controleer regelmatig je huid en raadpleeg bij twijfel altijd een arts. 

Tips als deze maken niet alleen je huid klaar voor de zon, maar ze houden je ook gezond! Zo kun je blijven genieten van die heerlijke zonnestralen.