10 praktische tips om je cholesterol te verlagen

02-06-2017,

Een gezonde voeding is eigenlijk de belangrijkste stap om je cholesterol op natuurlijke wijze te verlagen, zonder dat je hierbij medicijnen hoeft te gebruiken. Hiermee kun je over het algemeen je cholesterol met tien procent verlagen! In Nederland gebruiken veel mensen cholesterolverlagers, voorgeschreven door artsen, terwijl het cholesterol op natuurlijke wijze verlagen, met goede voeding, veel effectiever kan zijn. Lees snel verder om erachter te komen wat je in je leefstijl kunt veranderen.

 

Cholesterol verlagen

 

Tip 1: Wees je bewust van vetten

Om je cholesterol op natuurlijke manier te verlagen, is het goed te weten welke vetten er zijn en welke invloed ze hebben op het cholesterolgehalte. Voeding kan drie soorten vetten bevatten: verzadigde vetten, onverzadigde vetten en transvetten. Om je cholesterol te verlagen, is het verstandig minder verzadigde vetten te eten, meer onverzadigde vetten te eten en helemaal te stoppen met transvetten.

Verzadigde vetten bevatten een hoog gehalte aan verzadigde vetzuren. Het zit veel in dierlijke producten, zoals rood vlees, volvette kaas en volle melkproducten. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol van het bloed, oftewel het slechte cholesterol. Onverzadigde vetten daarentegen verlagen juist het LDL-cholesterol en deze vetten passen dan ook in een gezonde voeding. Producten als vloeibare bak- en braadproducten, noten en vette vis leveren veel onverzadigd vet. Tenslotte zijn er transvetten. Dit zijn eigenlijk verzadigde vetten die door een chemische toepassing veranderen van vloeibaar naar vast. Hierdoor worden deze vetzuren door je lichaam niet herkend en niet omgezet. Ze zijn het ongezondst van alle vetten.

Tip 2: Eet minder suiker

Uit suiker maakt je lichaam alleen het slechte LDL-cholesterol aan. Beperk daarom zoveel mogelijk kunstmatige en snelle suikers. De laatste zijn te vinden in bijvoorbeeld wit brood en witte rijst. Kunstmatige suikers zijn aan veel bewerkte voedingsmiddelen toegevoegd. Je herkent ze aan namen als fructosestroop, dextrose en sacharine. Suiker hoef je niet helemaal uit te sluiten, maar zorg er wel voor dat ze zoveel mogelijk uit trage koolhydraten bestaan, te vinden in bijvoorbeeld havermout.

Tip 3: Eet meer voedingsvezels

De trage koolhydraten worden ook wel voedingsvezels genoemd. Ze zorgen ervoor dat suiker gelijkmatiger wordt afgegeven en je bloedsuikerspiegel minder piekt. Tevens hebben voedingsvezels het voordeel dat ze je spijsvertering versterken.
 

Tip 4: Drink minder alcohol

Minder alcohol drinken levert veel voordelen op, waaronder voor je cholesterolgehalte. Twee glazen alcohol per dag zijn al nadelig voor je totale cholesterolgehalte. Lees hier alles over de gevolgen van alcohol voor je gezondheid.
 

Tip 5: Stop met roken

Roken heeft invloed op het HDL-cholesterol, ofwel het goede cholesterol in je lichaam. Roken verlaagt het HDL-gehalte. Sowieso is het altijd aan te raden, voor je algehele gezondheid, om te stoppen met roken.

Tip 6: Eet meer vitamines

In combinatie met een gezonde voeding heeft vooral vitamine C een goede invloed op je cholesterol. Je vindt deze vitamine in groente en fruit. Ook vitamine E is van belang, deze vind je in verschillende groentes, fruit, plantaardige oliën en noten.

Tip 7: Voeg kruiden aan je voeding toe

Er zijn bepaalde kruiden die positief werken voor je cholesterolwaarden. Kook eens met knoflook, gember of fenegriek!

Tip 8: Beweeg meer

Veel bewegen zorgt ervoor dat het HDL-cholesterol in het lichaam wordt verhoogd. Beweeg elke dag minstens een half uur om te profiteren van de gezondheidsvoordelen. Heb je wat overgewicht, met name last van vet op de buik? Probeer dan wat af te vallen. Vet rondom de buik verhoogt het cholesterolgehalte. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een gewichtsverlies van vijf tot tien procent zorgt voor een lager cholesterol en tevens een afname van het risico op hart- en vaatziekten.

Tip 9: Stress verlagen

Het is al lang bekend dat stress een negatieve invloed heeft op je cholesterol. Het kan het cholesterol met maar liefst tien procent verhogen. Ontspannen en rust nemen is dus erg belangrijk.

Tip 10: Slapen

Goed slapen kan helpen je stress te verminderen. Het is een van de belangrijkste momenten voor het lichaam om te herstellen. Terwijl je slaapt, worden groeihormonen aangemaakt die ervoor zorgen dat cellen zichzelf herstellen. Een tekort aan goede nachtrust zorgt voor een verhoging van je slechte cholesterol. Voldoende slaap houdt in dat je minstens zeven uur ononderbroken slaapt.

Behoefte aan meer informatie en weten hoe het met je eigen cholesterolgehalte zit? Een uitgebreid laboratoriumonderzoek van Prescan onderzoekt het functioneren van je organen en het bloedbeeld, waaronder het cholesterol. Het geeft zo een goede indicatie van je gezondheid.

Ik wil meer weten over een laboratoriumonderzoek van Prescan