Home Nieuws Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën
Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën

Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën

14 juli 2020  •  leestijd 5 minuten

Het is niet gek als je sinds de coronavirus pandemie een stuk bewuster bent van je gezondheid. Iedereen is geconfronteerd met hoe kwetsbaar zelfs een goede gezondheid is. Daarnaast werd het belang van ieders eigen verantwoordelijkheid daarin heel duidelijk. Verschillende maatregelen werden in het leven geroepen om mensen veilig en gezond te houden en langzaam maar zeker burgeren deze nieuwe gebruiken in, onder de noemer ‘het nieuwe normaal’.

Ouders roepen nu: “in de elleboog” in plaats van “hand voor je mond” als hun kroost hoest of niest, mensen wassen of desinfecteren overal waar ze binnenkomen eerst grondig de handen en het schudden van handen bij een ontmoeting is vervangen door een vriendelijke hoofdknik of een vrolijke zwaai.

Naast deze vooral vanuit de overheid bepaalde maatregelen om de verspreiding te voorkomen is een gezonde leefstijl volgens onderzoekers van TNO en het Leids Universitair Medisch Centrum belangrijk om complicaties bij een virusinfectie te voorkomen. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat gezonde voeding, voldoende bewegen en goede nachtrust effect hebben op het ziekteverloop van COVID-19. Patiënten die al een hoge bloeddruk, diabetes of hart- en vaatziekten hadden, belanden sneller en vaker op de ic. Juist deze aandoeningen zijn met leefstijl te genezen en te voorkomen, stellen de onderzoekers.

Je focus verleggen

Om blijvend je levensstijl en gewoontes te verbeteren en een nieuwe normaal te creëren wordt er geadviseerd om geen specifiek einddoel te formuleren zoals bijvoorbeeld 5 kilo afvallen. De kans is dan groot dat je terugvalt in je oude gedrag als je het doel behaald hebt. Soms zelfs wel naar een lager niveau dan ervoor. Het advies is om daarom niet te focussen op het resultaat maar op de weg er naartoe. Wij gingen in gesprek met arts en schrijver van het boek ‘Hoe word je honderd?’ William Cortvriendt over op welke manier je het beste aan de slag kan met gezonde voeding, meer bewegen en een goede nachtrust.

Plan je maaltijden

We weten allemaal dat gezond eten goed is voor de gezondheid maar toch lukt het niet altijd. Een planning maakt het makkelijker gezonder te eten. “Door je maaltijden van tevoren te bedenken en voor te bereiden loop je minder het risico om impulsief te snacken of een makkelijke maar ongezondere keuze te maken”, aldus William Cortvriendt. Zorg daarom dat je je boodschappen met een volle maag en met een vooraf bedacht lijstje doet zodat de verleiding om ongezonde boodschappen in huis te halen geminimaliseerd wordt. Of doe je boodschappen online, dat haalt ook een heleboel verleiding weg. Probeer de ongezonde tussendoortjes te laten liggen en zorg dat je voldoende gezonde alternatieven in huis haalt zoals worteltjes, appels of komkommers zodat je ook voor een snack makkelijk een gezonde keuze kan maken.

Maak beweging onderdeel van je dagelijkse routine

Regelmatig bewegen zorgt voor een beter weerstand en heeft een positief effect op je mentale gezondheid en je concentratievermogen. Volgens William Cortvriendt is elke dag 30 minuten flink doorstappen al voldoende om het positieve effect teweeg te brengen. Als je ongeveer tussen de 5 – 7 uur per week beweegt, zit je volgens zijn onderzoek het beste. Je hoeft daarvoor niet naar de sportschool te gaan. Door beweging op te nemen in je dagelijkse routine behaal je sneller en makkelijker je doel. De bekende tips werken dan ook echt. Pak de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto en maak een wandeling tijdens je pauze of na het avondeten. Daarnaast heeft de lockdown laten zien dat thuis sporten goed mogelijk is. Online zijn veel sportlessen te vinden en even tussendoor 15 minuten enkele oefeningen doen is zo gedaan.

Geef je nachtrust prioriteit

Het effect van slaap wordt vaak onderschat maar een goede nachtrust is een belangrijk fundament van een gezond, ontspannen en gelukkig leven. Tijdens het slapen worden er allerlei herstelprocessen opgestart in je lichaam. Van je hersenen tot je huid, van je spijsvertering tot je hoornvlies. Slapen is dus belangrijk. De tips hierboven zijn al een goed begin want beweging en gezond eten dragen bij aan een goede nachtrust. Ga daarnaast op tijd naar bed en sta ook op tijd weer op. Op deze manier kunnen de positieve effecten van daglicht optimaal tot hun recht komen, werk je mee met het natuurlijke ritme, en voel je je waarschijnlijk fitter. Vermijd schermen, koffie en stress voor het slapen gaan want die maken het lastig om in slaap te vallen. Een kopje kruidenthee, gedimde lichten en yoga of ontspanningsoefeningen helpen je te kalmeren en ontspannen waardoor je juist sneller in slaap valt.

Regelmatig checken

Zodra je bewuster met je gezondheid aan de slag gaat wordt het vanzelf makkelijker om gezondere keuzes te maken. Naast dat het creëren van nieuwe gewoontes voor een positieve verandering zorgt, is ook het regelmatig checken van je gezondheid goed om blijvend verandering aan te brengen. Zo blijkt uit onderzoek van TNO en Prescan dat personen die een Total Body Scan ondergingen een significante verbetering in hun levensstijl zagen. Bijna een kwart van de ondervraagden* zeiden minder te zijn gaan roken, 17 procent is gezonder gaan eten en 16 procent meer gaan bewegen. Daarnaast is ongeveer 8 procent minder alcohol graag drinken.

William Cortvriendt: “Zodra mensen bewust met hun gezondheid aan de slag gaan realiseren ze zich hoe waardevol een goede gezondheid is. Ongeacht de uitkomst, verbeteren mensen na een dergelijke check hun levensstijl en maken ze gezondere keuzes. Je bent je weer helemaal bewust van je gezondheid, weet waar je het voor doet en dat maakt een gezonde keuze psychologisch veel logischer.”

Stap voor stap

Om op de lange duur blijvend verandering te weeg te brengen is het effectiever om kleine babystapjes te zetten in plaats van grote radicale aanpassingen door te voeren. Probeer beetje bij beetje bovenstaande tips in je leven te integreren. Net zoals dat het niet geven van een hand bij een ontmoeting in het begin onwennig voelde zal je ook aan deze nieuwe gewoontes moeten wennen. Waarschijnlijk ga je zelfs een (paar) keer de fout in. Laat je hierdoor niet afschrikken en wees mild voor jezelf. Je zult zien zien dat naar mate de tijd vordert je vanzelf went aan je nieuwe levensstijl en voor je het weet voelt de oude gewoonte net zo raar als twee mensen die elkaar een hand geven op televisie in serie die pre corona is gefilmd.

*Onderzoek uitgevoerd door TNO naar de resultaten en de fysieke en psychologische gevolgen van de total Body Scan onder 3603 cliënten.

 
Terug naar overzicht
Lees ook:
‘Wat is mijn horizon? Ik wil het weten.’
‘Wat is mijn horizon? Ik wil het weten.’
12 oktober 2020

Koop Lenstra (76) is gepensioneerd, getrouwd, vader van vier kinderen en opa van zes kleinkinderen. Door een…

Lees meer
‘Ik wil controle over mijn gezondheid.’
‘Ik wil controle over mijn gezondheid.’
11 september 2020

Arjan Jagt (52) is vlieger bij een grote luchtvaartmaatschappij en vader van twee jonge kinderen. Voor hem…

Lees meer
Wij helpen je graag verder.