Home Nieuws Hoe kom je in de zomer aan voldoende slaap?
Hoe kom je in de zomer aan voldoende slaap?

Hoe kom je in de zomer aan voldoende slaap?

5 juli 2021  •  leestijd 5 minuten

Slaap is één van onze basisbehoeftes. Je lichaam kan zich dan herstellen en alle indrukken van de dag verwerken. 'Tijdens het slapen spoelen je hersenen als het ware schoon', aldus de Hersenstichting. Dit is van groot belang voor je concentratie en geheugen. Er zijn verschillende factoren zie ervoor kunnen zorgen dat je minder goed in slaap valt, waaronder hitte. Maar hoe kom je aan je slaap tijdens een reeks warme dagen? Wij vertellen je alles over het belang van slaap én geven je vier tips voor een goede nachtrust tijdens de zomermaanden.

Het belang van een goede nachtrust wordt vaak onderschat. Wist je dat voldoende slaap op de lange termijn het risico op hersenaandoeningen, zoals dementie of een beroerte kan verkleinen? Wij Nederlanders slapen gemiddeld 7 uur en 12 minuten per nacht, wat aansluit bij de aanbevolen 7-9 uur slaap per nacht. Toch wordt volgens de Hersenstichting ruim 63% van de Nederlanders niet uitgerust wakker. 49% slaapt niet door, wordt 's nachts wakker en komt dan niet snel weer in slaap.

‘Op de lange termijn kan een goede nachtrust het risico op hersenaandoeningen, zoals dementie of een beroerte verkleinen.’ Hersenstichting

'Vrouwen hebben meer slaap nodig dan mannen'

Elk lichaam is anders, wat betekent dat niet iedereen dezelfde hoeveelheid slaap nodig heeft. Het is daarom niet gek als je buurman weer fris en fruitig is na 6 uur slaap en jij dan nog niet uitgerust bent. De hoeveelheid slaap die je lichaam nodig heeft is afhankelijk van je geslacht, leeftijd, gezondheid en de mate van activiteit overdag. Uit onderzoek van het Sleep Research Centre is gebleken dat vrouwen 20 minuten meer slaap nodig hebben dan mannen.

Er zijn verschillende factoren die je nachtrust kunnen verstoren. Je hebt meer invloed op deze factoren dan je denkt. Smartphonegebruik bijvoorbeeld. 94% kijkt voor het slapen naar een beeldscherm van een telefoon, tablet of televisie. Ook als we 's nachts wakker worden is het lastig om de verleiding te weerstaan. 'Het blauwe licht van een beeldscherm verstoort onze biologische klok', aldus het RIVM.

Het opvallende aan het onderzoek van de Hersenstichting is dat men weet dat bepaalde factoren van invloed kunnen zijn, maar dat slechts 45% daadwerkelijk iets wil aanpassen in ruil voor een betere nachtrust.

Wel of niet uitslapen?

Het is weekend, de wekker wordt uitgeschakeld en je kunt 'eindelijk' uitslapen, of toch niet? Want is uitslapen eigenlijk wel goed voor je gezondheid? Je lichaam heeft namelijk behoefte aan een vast ritme. In het weekend de verloren slaap inhalen is daarom niet verstandig en gooit je bioritme in de war.

Gerard Kerkhof, emeritus hoogleraar psychofysiologie van de 24-uurs ritmiek en slaap aan de Universiteit van Amsterdam beaamt dit. 'Ook overdag slaap inhalen is niet verstandig. Het ritme wordt hierdoor om zeep geholpen. Op de lange termijn kan een verstoorde nachtrust een negatief effect hebben op je stofwisseling, immuunsysteem, vaatstelsel en de werking van je organen', aldus Kerkhof.

‘Het is belangrijk om regelmaat te houden, ook in het weekend. Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta op vaste tijden op.’ Gerard Kerkhof Emeritus hoogleraar psychofysiologie, UvA

Tips voor een goede nachtrust in de zomer

De temperaturen lopen in de zomer niet alleen buitenshuis op, maar na een paar dagen is het vaak binnen ook flink puffen geblazen. Met deze tips helpen we je op weg naar een goede nachtrust.

Tip 1 – Geen koude douche

Na een warme dag is er voor je gevoel niets lekkerder dan een ijskoude douche. Toch is koud douchen voor het slapen gaan niet zo’n goed plan: je lichaam gaat dan hard aan het werk om je temperatuur weer op peil te brengen, waardoor de koude douche niet het gewenste effect oplevert. Een lauwwarme douche voor het slapen gaan is wél aan te raden. Ook dit is lekker verfrissend en zet je lijf niet in de verwarmingsstand.

Tip 2 – Ramen open

Het is heel aantrekkelijk om een raam of deur open te zetten als het warm is. Dit is zéker een goed idee, maar alleen ’s ochtends vroeg of juist laat in de avond. Houd bijvoorbeeld met een weer-app de buitentemperatuur in de gaten; zodra deze lager is dan de temperatuur in huis laat je de verkoelende lucht zijn werk doen!

Tip 3 – Etenstijd

Houd er bij warm weer rekening mee dat je niet te laat eet. Heb je door het warme weer weinig trek, dan voelt het prettig om wat later te gaan eten, maar als je niet van plan bent om ook veel later te gaan slapen: niet doen! Kies dan liever voor een lichte maaltijd, zoals een salade. Makkelijk verteerbaar en toch vullend met veel groentes erin, peulvruchten en iets waar je eiwit uit haalt, zoals vis, kip, kaas en noten. Wat ook aan te raden is: een spicy gerecht, want hier ga je net iets van zweten en dat koelt je lichaam af.

Tip 4 - Tussen de lakens

Vind jij het niet fijn om zonder deken of dekbed te slapen? Geen probleem! Kies op warme dagen voor een dun laken of een dekbedovertrek zonder inhoud. Zo lig je wel bedekt, maar niet té geïsoleerd. Ook handig tegen muggen die tijdens dit soort dagen hun kans schoon zien.

We hopen dat deze tips je helpen om ook tijdens warme zomernachten lekker te slapen. En laten we vooral niet vergeten om ook gewoon lekker van de zomer en het warme weer te genieten: lekker buiten zijn, genieten met vrienden en familie, relaxen met een boekje en het rustig aan doen. Ook heel gezond!

Bron: Hersenstichting.nl en MetroNieuws

 
Terug naar overzicht
Lees ook:
Client van Prescan over bodyscan
Breng je gezondheid in kaart.
9 juli 2021

Iedereen wil in goede gezondheid oud worden. Maar hoe weet je of je gezond bent? En wat zijn voor jou…

Lees meer
Je huid beschermen tegen de zon: 4 tips van onze dermatoloog dr. M.E. Schram.
Je huid beschermen tegen de zon: 4 tips van onze dermatoloog dr. M.E. Schram.
8 juni 2021

Nu de zon zich volop laat zien, wil je er natuurlijk optimaal van genieten. Groot gelijk! Daarom geeft onze…

Lees meer
Wij helpen je graag verder.