Home Nieuws Najaarsmoeheid

Najaarsmoeheid

4 oktober 2018  •  leestijd 2 minuten

De zomer is voorbij; de zon schijnt minder en de dagen worden korter. Het najaar staat nu echt voor de deur. Een periode waarin het buitenleven zich langzaam verplaatst naar gezelligheid binnenshuis, terwijl we soms onverwachts nog mogen genieten van een mooie nazomerdag. Maar met de komst van het najaar zakt bij veel mensen ook het energieniveau. Je wordt moe wakker, je komt na een werkdag in het donker thuis en je bent prikkelbaarder dan voorheen. Herkenbaar? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van najaarsmoeheid.

Wat is najaarsmoeheid?

In medische termen wordt najaarsmoeheid ook wel Seasonal Affective Disorder (SAD) genoemd: een gemoedstoestand die door de wisseling der seizoenen verstoord raakt. De klachten kunnen uiteenlopen van lichte vermoeidheid tot een heuse depressie. De klachten hebben één gemeenschappelijke oorzaak en dat is voornamelijk een gebrek aan (zon)licht. Het zit dus echt niet tussen je oren en je kunt er zelfs wat aan doen!

5 Tips tegen najaarsmoeheid

Zorgen dat je voldoende daglicht ziet is één van de manieren om ervoor te zorgen dat je vermoeidheidsklachten door najaarsmoeheid verminderen. Dat kan heel simpel door een wandeling in de buitenlucht tijdens de middagpauze.
Gezond en regelmatig eten zorgt voor een evenwichtige stofwisseling. Dit draagt bij aan het op peil houden van je energieniveau.'

Sporten klinkt misschien gek als je al vermoeid bent, maar juist door sporten kun je je fitter voelen. Een mooie bonus: de endorfine die je lichaam aanmaakt geeft een ontspannen gevoel. Niet alleen aan jouw lichaam, maar ook mentaal. Hierdoor voel je je niet alleen fitter, maar slaap je bijvoorbeeld ook beter.
Over slapen gesproken: een goede nachtrust is essentieel voor een energiek gevoel gedurende de dag. Zorg dus dat je voldoende bijtankt tijdens de nacht. Het vasthouden aan een vast ritme is hierbij van groot belang.
Ten slotte is het belangrijk dat je deze tijdelijke dip in je energieniveau leert accepteren. Let wel: accepteren is wat anders dan niets doen. Wees je er bewust van dat het tijdelijk is en dat je met bovenstaande tips al stappen in de goede richting kan zetten.

 
Terug naar overzicht
Lees ook:
Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën
Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën
22 januari 2021

Het is niet gek als je sinds de coronavirus pandemie een stuk bewuster bent van je gezondheid. Iedereen is…

Lees meer
Hoe leefstijl vrouwen in de overgang kan helpen
Hoe leefstijl vrouwen in de overgang kan helpen
14 januari 2021

Prescan in gesprek met gezondheidswetenschapper dr. Maaike de Vries. Opvliegers, stemmingswisselingen en…

Lees meer
Wij helpen je graag verder.