Home Nieuws Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën
Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën

Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën

18 oktober 2022  •  leestijd 3 minuten

Een goede gezondheid en weerstand is voor iedereen ontzettend belangrijk. De focus op gezondheid en weerstand is de laatste jaren alleen maar toegenomen omdat we geconfronteerd zijn met de kwetsbaarheid hiervan. Maar hoe kunnen we onze weerstand verhogen?

Nu het koudere weer en het najaar is aangebroken krijgen we weer meer te maken met het griepvirus. Ook wel influenza genoemd. De reden dat we in het najaar meer vatbaar zijn voor een griepvirus komt doordat we de warmte en de gezelligheid opzoeken. We zitten dichter bij elkaar waardoor we sneller een virus kunnen oplopen en overbrengen.
Volgens onderzoekers van TNO en het Leids Universitair Medisch Centrum is een gezonde leefstijl een van de belangrijkste elementen om je weerstand te verhogen. Maar hoe weet ik of ik een gezonde leefstijl heb? Een belangrijk onderdeel hiervan is bewustwording. Eet je gezond? Beweeg je genoeg? Krijg je genoeg slaap?

Eet je gezond?

Bewustwording van je voeding kun je onder andere bereiken door op te schrijven wat je dagelijks eet. Wat heb je vanochtend als ontbijt gegeten of welke tussendoortjes heb je gehad? Zo krijg je inzicht. Een andere goede manier is plannen van je maaltijden. Wanneer je je maaltijden van tevoren plant weet je waar je aan toe bent en dat zorgt voor minder impulsieve en ongezonde voedingskeuzes. Doordat je maaltijden gaat plannen weet je ook direct welke boodschappen je eventueel nodig gaat hebben aankomende week. Dit zorgt ervoor dat je veel bewuster boodschappen gaat doen en minder snel overbodige en ongezonde producten koopt. Ook online boodschappen doen kan je helpen om ongezonde en overbodige verleidingen in de supermarkt te weerstaan. Om uiteindelijk je weerstand te verbeteren door middel van voeding, is het belangrijk om genoeg vitaminen, minderalen, eiwitten en gezonde vetten binnen te krijgen. Zorg voor genoeg inname van fruit en groente, kies voor volkoren producten en drink voldoende.

 

Beweeg je genoeg?

Je kunt je weerstand ook verhogen door genoeg en regelmatig te bewegen. Dit heeft een positief effect op zowel je mentale als fysieke gezondheid. Kleine veranderingen kunnen al voor een groot verschil zorgen. Wordt bewust van de dagelijkse beweging die je hebt om zo veranderingen of aanpassingen door te voeren. Heb je een kantoorbaan? Dan is de kan zeer groot dat je te weinig beweging krijgt overdag. Ga tijdens de lunch een rondje lopen met collega’s in plaats van de blijven zitten achter je bureau of pak wat vaker de trap in plaats van de lift.

Slaap je genoeg?

Het effect van slaap wordt vaak onderschat maar een goede nachtrust is een belangrijk fundament van een gezond, ontspannen en gelukkig leven. Tijdens het slapen worden er allerlei herstelprocessen opgestart in je lichaam. Van je hersenen tot je huid, van je spijsvertering tot je hoornvlies. Slapen is dus belangrijk om je weerstand goed te houden en te verbeteren. De tips hierboven zijn al een goed begin want beweging en gezond eten dragen bij aan een goede nachtrust. Zorg ervoor dat je gemiddeld 7 tot 9 uur slaap per nacht krijgt. Ga daarnaast op tijd naar bed en sta ook op tijd weer op. Op deze manier kunnen de positieve effecten van daglicht optimaal tot hun recht komen, werk je mee met het natuurlijke ritme, en voel je je waarschijnlijk fitter. Vermijd schermen, koffie en stress voor het slapen gaan want die maken het lastig om in slaap te vallen. Een kopje kruidenthee, gedimde lichten en yoga of ontspanningsoefeningen helpen je te kalmeren en ontspannen waardoor je juist sneller in slaap valt.

Met de bovenstaande tips is het dus mogelijk om de weerstand op een natuurlijke manier kunt verhogen.

 
Terug naar overzicht
Lees ook:
30% minder bijwerkingen als medicatie op DNA wordt afgestemd
30% minder bijwerkingen als medicatie op DNA wordt afgestemd
18 uur geleden

Dit nieuws komt voor uit een onderzoek uitgevoerd door het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum). Prescan…

Lees meer
We helpen mensen om gezond te blijven
We helpen mensen om gezond te blijven
16 november 2022

Prescan is druk bezig met de toekomst. Algemeen directeur Wim Linting (rechts) en medisch directeur Alexander…

Lees meer
Wij helpen je graag verder.
Ik wil graag mailen
Ik wil graag WhatsAppen Ma. t/m vr. van 8:30 tot 17:30
Ik wil graag iemand spreken Ma. t/m vr. van 8:30 tot 17:30