Home Nieuws Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën
Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën

Tips: verklein je vatbaarheid voor virussen en bacteriën

12 oktober 2021  •  leestijd 5 minuten

De afgelopen jaren hebben duidelijk gemaakt hoe belangrijk en waardevol een goede weerstand is. Door de pandemie is iedereen geconfronteerd met hoe kwetsbaar zelfs een goede gezondheid is. Naast het coronavirus, moeten we influenza - het griepvirus - niet vergeten. De griep heeft vorige winter namelijk weinig kans gehad om zich te verspreiden, waardoor onze vatbaarheid is verhoogd. Wij geven je in deze blog inzicht in wat jij kunt doen om jouw vatbaarheid voor virussen en bacteriën te verkleinen.

Volgens onderzoekers van TNO en het Leids Universitair Medisch Centrum is een gezonde leefstijl belangrijk om complicaties bij een virusinfectie te voorkomen. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat gezonde voeding, voldoende bewegen en goede nachtrust effect hebben op het ziekteverloop van COVID-19. Patiënten die al een hoge bloeddruk, diabetes of hart- en vaatziekten hadden, belanden sneller en vaker op de ic. Juist deze aandoeningen zijn met leefstijl soms te genezen en vaak te voorkomen, stellen de onderzoekers.

Je focus verleggen

Om je leefstijl en gewoontes blijvend te verbeteren wordt er geadviseerd om geen specifiek einddoel te formuleren zoals bijvoorbeeld 5 kilo afvallen. De kans is dan groot dat je terugvalt in je oude gedrag als je het doel behaald hebt. Het advies is om daarom niet te focussen op het resultaat maar op de weg er naartoe. Wij gingen in gesprek met drs. T.M. (Tineke) van den Berg, cardioloog bij Prescan, over op welke manier je het beste aan de slag kunt met gezonde voeding, meer bewegen en een goede nachtrust.

Plan je maaltijden

We weten allemaal dat gezond eten goed is voor de gezondheid maar toch lukt het niet altijd. Een planning maakt het makkelijker gezonder te eten. “Door je maaltijden van tevoren te plannen en voor te bereiden loop je minder het risico om een impulsieve of een makkelijke maar ongezondere keuze te maken”, aldus drs. van den Berg. Zorg daarom dat je je boodschappen met een volle maag en met een vooraf bedacht lijstje doet zodat de verleiding om ongezonde boodschappen in huis te halen geminimaliseerd wordt. Of doe je boodschappen online, dat haalt ook een heleboel verleiding weg. Probeer de ongezonde tussendoortjes te laten liggen en zorg dat je voldoende gezonde alternatieven in huis haalt zoals worteltjes, appels of komkommers zodat je ook voor een snack makkelijk een gezonde keuze kan maken.

Lees de etiketten

Het maken van gezonde keuzes speelt een grote rol in de vatbaarheid voor virussen en bacteriën. Maar wanneer is voeding gezond? Controleer daarvoor altijd het etiket met voedingswaarden. “In verschillende soorten voeding zit bijvoorbeeld erg veel zout verborgen. Probeer daarom kritisch de achterkant van verpakkingen te analyseren op verzadigde vetten, koolhydraten (waarvan suikers), zout, vezels, eiwitten en vitamines. Door het bekijken van de voedingswaarden zie je hoe gezond een product daadwerkelijk is. Stickers en teksten zijn vaak namelijk erg misleidend”, vertelt cardioloog drs. van den Berg.

Om dit goed te kunnen beoordelen is het belangrijk dat je je bewust bent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per voedingswaarde. De Hartstichting adviseert bijvoorbeeld om maximaal 6 gram zout per dag te consumeren. Voor vetten geldt voor vrouwen 80 gram en voor mannen 100 gram per dag. Blijf daarnaast alert op koolhydraten (waarvan suikers). Eén suikerklontje is gelijk aan 4 gram suiker. Volgens de WHO mag een vrouw dagelijks 12,5 suikerklontjes en een man 15 suikerklontjes consumeren.

Maak beweging onderdeel van je dagelijkse routine

Regelmatig bewegen zorgt voor een betere weerstand en heeft volgens drs. van den Berg een positief effect op je mentale gezondheid en je concentratievermogen. “Beweeg elke dag minimaal 30 minuten, door bijvoorbeeld een stevige wandeling. Een half uur flink doorstappen is al voldoende om een positief effect teweeg te brengen.” Je hoeft daarvoor dus niet per se naar de sportschool te gaan. Door beweging op te nemen in je dagelijkse routine behaal je sneller en makkelijker je doel. De bekende tips werken dan ook echt. Pak de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto en maak een wandeling tijdens je pauze of na het avondeten. Daarnaast heeft de lockdown laten zien dat thuis sporten goed mogelijk is. Online zijn veel sportlessen te vinden en even tussendoor 15 minuten enkele oefeningen doen is zo gedaan.

Geef je nachtrust prioriteit

Het effect van slaap wordt vaak onderschat maar een goede nachtrust is een belangrijk fundament van een gezond, ontspannen en gelukkig leven. Tijdens het slapen worden er allerlei herstelprocessen opgestart in je lichaam. Van je hersenen tot je huid, van je spijsvertering tot je hoornvlies. Slapen is dus belangrijk. De tips hierboven zijn al een goed begin want beweging en gezond eten dragen bij aan een goede nachtrust. Zorg ervoor dat je gemiddeld 7 tot 9 uur slaap per nacht krijgt. Ga daarnaast op tijd naar bed en sta ook op tijd weer op. Op deze manier kunnen de positieve effecten van daglicht optimaal tot hun recht komen, werk je mee met het natuurlijke ritme, en voel je je waarschijnlijk fitter. Vermijd schermen, koffie en stress voor het slapen gaan want die maken het lastig om in slaap te vallen. Een kopje kruidenthee, gedimde lichten en yoga of ontspanningsoefeningen helpen je te kalmeren en ontspannen waardoor je juist sneller in slaap valt.

Regelmatig checken

Zodra je bewuster met je gezondheid aan de slag gaat wordt het vanzelf makkelijker om gezondere keuzes te maken. Naast dat het creëren van nieuwe gewoontes voor een positieve verandering zorgt, is ook het regelmatig checken van je gezondheid goed om blijvend verandering aan te brengen. Zo blijkt uit onderzoek van TNO en Prescan dat personen die een bodyscan ondergingen een significante verbetering in hun levensstijl zagen. Bijna een kwart van de ondervraagden* zeiden minder te zijn gaan roken, 17 procent is gezonder gaan eten en 16 procent meer gaan bewegen. Daarnaast is ongeveer 8 procent minder alcohol graag drinken.

Drs. van den Berg: “Zodra mensen bewust met hun gezondheid aan de slag gaan realiseren ze zich hoe waardevol een goede gezondheid is. Ze willen graag weten of alles in orde is. Ongeacht de uitkomst, verbeteren mensen na een dergelijke check hun levensstijl en maken ze gezondere keuzes. Ze weten waarvoor ze het doen.”

*Onderzoek uitgevoerd door TNO naar de resultaten en de fysieke en psychologische gevolgen van de bodyscan onder 3603 cliënten.

 
Terug naar overzicht
Lees ook:
Movember: de maand van mannengezondheid.
Movember: de maand van mannengezondheid.
13 oktober 2021

Ieder jaar is het weer zover: mannen laten massaal hun snor staan in het kader van ‘Movember’, bedacht door…

Lees meer
Vrouw met witte blouse en stethoscoop
Prescan in gesprek met huisarts drs. Tamara de Weijer.
4 oktober 2021

Huisarts drs. Tamara de Weijer onderging onlangs een bodyscan bij Prescan bestaande uit vijf gerichte…

Lees meer
Wij helpen je graag verder.